I olika rapporter som Boston Consulting Group (BCG), Google och Ipsos har gjort, visar det sig att 8 av 10 personer oroar sig, för att företag missbrukar personuppgifter som samlats in online. Samtidigt framgår att de företag, som lärt sig hur man vinner förtroende på nätet, har dubbelt så hög sannolikhet att växa under en period på ett år. Deltagarna i studien är från Sverige, England, Frankrike och Holland.
Studierna visar, att 9 av 10 konsumenter hellre handlar av varumärken som presenterar erbjudanden som är skräddarsydda för just dem. Digital marknadsföring är därmed ett kraftfullt verktyg.
– Från konsumentsidan är man trött på dålig kommunikation, man säger till företag att man vill ha en personaliserad och bra upplevelse, och så får man ofta skräp tillbaka.
– Många företag tappar kunder på att inte vara bra på personalisering, och de som är duktiga tar marknadsandelar och vinner kraftigt, säger Olof Darpö.
Men samtidigt som kunder efterfrågar riktad marknadsföring, är de fortsatt försiktigt inställda till att dela med sig av privat information. Det visar studierna, som baseras på intervjuer med över 7 000 deltagare. Över ett dussin byråer, experter och varumärken har också deltagit i undersökningarna.
80% av de intervjuade konsumenterna oroade sig över att deras personliga information skulle missbrukas. 68% uttryckte skepsis kring hur företag använder deras data i marknadsföring, och 8 av 10 efterlyser att företag ska vara mer transparenta kring vilken data de samlar in från besökare på sin hemsida.
– Mognadsgraden och insikten är klart lägre än vad den borde vara hos svenska ledningsgrupper.
– Det är fortfarande många som ser marknadsföring som en kostnadspost frikopplad från hur mycket man planerar att växa, och allt för få som kopplar samman det med sitt bredare arbete med data och integritet, avslutar Olof Darpö.
Mer information;
https://www.bcg.com/publications/2021/the-fast-track-to-digital-marketing-maturity