Numera är det ett lagkrav att alla företag, som fakturerar kommuner, landsting, myndigheter och företag inom den offentliga sektorn, ska skicka sina fakturor som e-fakturor. Lagen trädde i kraft redan den 1 april i år, så det är hög tid att stämma av det med den egna organisationen.
Många undrar säkert om man kan fortsätta att skapa fakturor i TimeApp, även om de ska skickas som e-fakturor? Svaret är att vi inte har något stöd för att skapa e-fakturor i TimeApp, men man kan fortfarande skapa fakturorna i vårt system och sedan omvandla dessa fakturor till e-fakturor med hjälp av en sk fakturaskrivare.
Börja med att installera en fakturaskrivare på er dator utifrån instruktioner från det alternativ som ni valt. Vi har exempelvis testat InExchange; https://www. inexchange.se/ men alla banker och större leverantörer av administrativa ekonomisystem har egna fakturaskrivare som är minst lika bra.
I TimeApp går ni sedan in på den färdigställda fakturan och väljer knappen;Skriv ut, ovanför fakturan. I menyn väljer ni sedan HTML och får då upp en utskriftsvänlig version av fakturan.
Välj sedan skriv ut i webbläsarens meny (se manual för er webbläsare; i exempelvis Firefox finner ni Skriv ut i arkivmenyn). I dialogen som sedan kommer fram, väljer ni fakturaskrivaren ni installerat. Följ sedan instruktioner från leverantören av fakturaskrivaren för att skicka e-fakturan.
Det är inte så krångligt som det kan låta och har ni några frågor, kan ni skriva till support@timeapp.se.
Ha en riktigt trevlig helg.