Offert eller anbud kan definieras på flera olika sätt. Så här skriver Visma/SPC på sin hemsida;
– När en kund vill inleda ett samarbete med ett företag kontaktar kunden oftast företaget för att få ett förslag på pris och villkor för en vara eller en tjänst. En offert kan vara både muntlig och skriftlig och när en sådan har lämnats kan kunden ta ställning till om ett samarbete ska inledas.
Affärssystemet TimeApp och dess olika branschversioner uppdateras kontinuerligt med nya funktioner och nya egenskaper. Senast i raden är möjligheten att skapa en offert i TimeApp.
Förutom kundfakturor kan man nu också skapa offerter eller anbud i TimeApp. Dessa kan sedan konverteras eller göras om till ett specifikt projekt eller en konkret arbetsorder, för att slutligen bli en faktura som skickas till kund.
När man går in på listan över offerter, kan man klart och tydligt se vilken status offerten har; om den exempelvis är accepterad av kunden eller inte. Man kan också se offertens värde och summan av alla upparbetade timmar, resor, kostnader och utlägg. Statistiken visar även offertens ursprungliga värde jämfört med summan av nedlagda timmar och kostnader. Enkelt, effektivt och smart …
Vill du veta mer om regler och praxis kring offerter kan du exempelvis läsa den här artikeln på Verksamt.se