Det har nu gått drygt ett år sedan det nya EU-direktivet om dataskydd och personuppgiftshantering; GDPR, trädde i kraft. Både före och efter införandet har det skrivits mycket om dess regler och bestämmelser, sanktionsmöjligheter och böter. Mängder av konsulter och advokater erbjuder sina tjänster och i medierna har det skrivits åtskilliga spaltkilometer med information och fakta om just GDPR.
Nu konstateras, att det är många företag som ännu inte tagit GDPR på allvar och genomfört en intern inventering av hur man lever upp till förordningens regler, krav och förväntningar.
I TimeApp har vi en fortlöpande uppföljning av GDPR och att systemet följer vad som krävs. I företagets ledningsgrupp och i dess styrelse är GDPR också en stående punkt på dagordningen. Så för säkerhets skull … kolla upp vad GDPR innebär och betyder för ditt företag och vad ni kan göra för att leva upp till bestämmelserna. Det handlar inte om några omöjligheter, utan snarare om självklarheter och det är bättre att förekomma än att förekommas; åtminstone blir det billigare i längden.
Två intressanta texter om GDPR;
https://www.fplus.se/ett-ar-med-gdpr-halften-av-foretagen-har-ingen-koll/a/EWv2pG