Ofta händer det att klienter betalar i förskott för dina tjänster och då vill du givetvis räkna bort detta från fakturan som ställs ut när arbetet är färdigt. Alternativt att du ska ta fram en sk referensfaktura för bokförings- och momsredovisningsändamål.
Självklart är det möjligt att göra minusposter på faktura i TimeApp och du gör det enkelt genom att:
- När du skapar en ny faktura kan du klicka på knappen Ny tom rad.
- Skriv en text i kolumnen för “Beteckning/kommentar”
- Exempelvis “enligt inbetalt förskottsbelopp”
- Exempelvis “enligt inbetalt förskottsbelopp”
- Sätt ett minus framför siffran 1 (-1) i kolumnen för “Antal”.
- Fyll i det förbetalda beloppet i kolumnen för “Pris” – och om fakturan ska nollställas, ska beloppet vara lika med det totala beloppet.
Summan som kvarstår är således det klienten fortfarande har kvar att betala. Se exemplet nedan på en fiktiv klient.
Detta tips går även att finna i vår interaktiva support: timeappse.zendesk.com/Minusposter-pa-faktura
Tips: Det är enkelt att skapa en egen fakturamall, läs vår guide till hur man skapar en anpassningsbar fakturamall här: timeapp.se/grunden-till-en-bra-fakturamall/