Helt nyligen i Dagens Industri var det ett Gasellföretag, som stoltserade med att man istället för att ge medarbetarna en julklapp, så skänkte man 100 000 kr till Läkare utan Gränser.
– Det hänger ihop med våra värderingar i företaget och att vi ska vara professionella och modiga och bryr oss – det ligger liksom i våra gener.
Företaget i fråga har 40-talet anställda och omsätter ca 30 miljoner kronor och gjorde senast en vinst på inte mindre än 1 200 tkr – gåvan till välgörenhetsorganisationen motsvarar alltså mindre än 10% av faktiska årsvinsten. Att ge medarbetarna en liten, symbolisk julklapp för 3-500 kr skulle kosta 12-20 000 kr. För mig verkar det ynkligt och småaktigt att inte göra det.
Varför ställa julklappen, gåvan och uppskattningen till sina medarbetare mot att skänka ett bidrag till en välgörenhetsorganisation; varför inte göra bägge gesterna. Visa personalen att de är företagets viktigaste resurs och att de och företagets värdegrunder innebär att man också ger ett bidrag till välgörande ändamål. Att inte göra det, skickar ut signaler om snålhet och tveksamma prioriteringar.
Vi arrangerade en julkalender där vi själva, kundföretag och samarbetspartner fick chans att stödja allt från Barncancerfonden och Svenska Kyrkans migrationsarbete till Giving-People och Assyriska IFs sociala ungdomsarbete.
Nu är vi ett företag med knappt 10-talet anställda och våra omställnings- och vinstsiffor är blygsamma – även om utvecklingstakten är hög.
Trots det gav vi julklapper både till våra medarbetare och välgörenhetsorgansationer. Dessutom har vi ett styrelsebeslut på att inte dra någon karensdag, när en medarbetare blir sjuk betalar vi full lön istället för en 80%-ig sjuklön. Vi betalar också medarbetarnas tandvårdskostnader, mediciner och glasögon.
Vi förstår inte varför så många företag fokuserar på att enbart ge julklappar till olika välgörenhetsorganisationer; varför så få inte verkar inse att det går att göra bägge sakerna och att omtanken om personalen är den absolut bästa kundvården.