Katrineholmsföretaget P&K TimeApp AB började redan för snart 9 år sedan utveckla och marknadsföra sitt eget tid- och projektrapporteringssystem, TimeApp. På den tiden hette man P&K Utvecklingskonsult AB, men allt medan försäljningen av deras system tog fart och verksamheten fokuserades kring detta, ändrade man namn.
Idag finns det kompakta affärssystemet på olika håll över hela världen och enbart i Sverige har man drygt 500 kundföretag med 1 000-tals dagliga användare; inte minst bland advokater/jurister och hantverkare/konsulter.
- Då var vi en uppstickare som erbjöd en tjänst med många funktioner till ett oslagbart pris, säger Martin Eriksson, VD på företaget.
- Då hade i stort sett alla kollegor och konkurrenter olika typer av bindningstider. Vi vågade ta steget och lanserade TimeApp utan bindningstider. Det slog väl ut och idag tror jag att ingen ställer krav på bindningstider.
Med stöd från bl a Tillväxtverket har man penetrerat den internationella marknaden med ganska gott resultat och det arbetet fortsätter.
- På den internationella arenan är vi jättesmå, men naggande goda; det är många, även utomlands, som uppskattar enkelheten och smidigheten i systemet, påpekar Ludwig Claesson, kundansvarig på P&K TimeApp AB.
Företagets arbetsmodell kallas KISS, som står för Keep It Simple, Stupid. Det betyder att man strävar efter att lägga ner tid och energi på att göra systemet och allt kring systemet så enkelt och lätthanterligt som möjligt.
- Nyligen gjorde vi en prisjustering, vilket är den första på nästan två år, som innebär att alla systemversioner kostar lika mycket per användare och månad; utan några start-, tilläggs- eller extrakostnader, förklarar Martin Eriksson.
- På den punkten är vi fortfarande tämligen ensamma, men jag är övertygad om att kunderna på sikt förväntar sig mer tydlighet och transparens när det gäller prissättningen; inga dolda eller tillkommande kostnader, ett pris för allt.
P&K TimeApp AB arbetar utan egen säljkår, istället verkar man tillsammans med olika återförsäljare och i olika typer av allianser. Det minimerar kostnaderna och binder inte upp några fasta resurser. Inom kort räknar företaget med att presentera en rad nya och efterfrågade funktioner. Det gäller också att hela tiden försöka ligga steget före.
Mer info; Martin Eriksson, 070-262 21 17 martin@timeapp.se