Sedan oktober har vi arbetat stenhårt med utvecklingen av nästa generations appar för iPhone och Android-telefoner. Resultatet är en app som erbjuder en riktigt bred uppsättning verktyg för alla som vill jobba mobilt.
Håll utkik under eftermiddagen/kvällen för uppdateringen på App Store (iPhone/iPad) respektive Google Play (Android).
Nyheter i apparna
- Nytt grafiskt gränssnitt med tydligare och fler valmöjligheter.
- Redovisa material direkt från mobilen.
- Ta emot, utför och skapa nya arbetsorder direkt från mobilen. Personalen på kontoret kan hela tiden följa statusen på en arbetsorder i realtid. Dessutom, om arbetsordern innehåller en uppgift om adress kan man med ett enkelt knapptryck få en röstguidad navigering (iOS 6) direkt till adressen.
- Använd en aktiv körjournal genom att hämta start-, mål- och slutadress via GPS
- Stämpla in och stämpla ut. Slå på GPS-funktionalitet för stämpelklockan så skickas även din adress med vid in- och utstämpling.
- Starta tidtagare och för att mäta arbetspassen
- Lämna dina tider för attest och bli meddelad om eventuella fel i redovisningarna
- Få en tydligare överblick av dina redovisningar och körjournaler tack vare ett nytt system med färgkoder på respektive rad. Nu kan man enkelt se vilka redovisningar som synkats till server, vilka som bara finns lokalt och vilka som är attesterade
- Kommunicera via TimeBook direkt från appen. Posta texter, bilder och länkar som du och dina kollegor kan samarbeta kring.
- Och mycket mer …
Nyheter i systemet
Det är inte bara apparna för iPhone och Android som fått nya funktioner. Givetvis har vi även jobbat hårt med utvecklingen av TimeApp som system.
Arbetsorder
Det här är en funktion som varit efterfrågad under en lång tid och som nu hittat sin plats i TimeApp. Man kan se arbetsorder som ett tillägg till Projekt där man delegerar arbetsuppgifter till valfri användare i TimeApp. En arbetsorder i TimeApp besvarar frågorna; vad ska göras, vem ska göra det, vart ska det göras och när. På en arbetsorder kan man sedan redovisa tid, utlägg/material och t ex resekostnader.
Administrationen (skapa nya, följa status) av arbetsorder görs under Register -> Arbetsorder
Den som vill arbeta med en arbetsorder gör detta under Redovisning -> Arbetsorder
Tänk även på att man måste aktivera funktionen Arbetsorder under behörighet för respektive användare.
Fakturering
Allt sedan tillägget av faktureringsmodulen i TimeApp har vi kikat på möjligheterna att exportera fakturor till ekonomisystem. Detta är nu implementerat i systemet och testas av en utvald skara användare för att säkerställa en korrekt exportering av data. Vi räknar med att släppa lös denna funktion till samtliga användare i början av januari.
Andra nyheter i faktureringen är;
- Möjlighet att välja ut specifika projekt under under vald kund när man skapar en ny faktura
- Möjlighet att välja om öresutjämning ska användas vid skapande av ny faktura
- Färgkoder i listningen av fakturor som indikerar statusen på fakturan
Kontrollpanelen
Under kontrollpanelen kan man numera se hur lång tid det är kvar på abonnemanget.
Buggar
I denna version har vi rättat till en del buggar i TimeBook (radbrytningar i inlägg visas nu korrekt), Utskrifter (nu är det aktuella året förvalt under utskriftsinställningar) samt Faktureringen (problem med tomma rader vid import av tidredovisningar).
Vad ligger närmast i tiden
Förutom ett gediget arbete med kvalitetssäkring av systemet TimeApp och apparna för iPhone och Android så finns även ett par nya funktioner att sikta i horisonten. T ex möjligheten att spara utskrifter i CSV-format, utökade sökfunktioner och möjligheten att knyta specifika koder till användare och/eller kunder/projekt.
Vi kommer även att jobba hårdare med att hålla vår hemsida uppdaterad med löpande nyheter och information samt se över våra rutiner gällande support och utbildning.