När andra startup-företag tar in miljoner kronor i riskkapital, för att kunna utvecklas och expandera, så har P&K TimeApp AB valt en helt annan väg. Vänligt, men bestämt avvisar man riskkapitalister och affärsänglar; istället satsar man på att av egen kraft generera pengar för sin tillväxt. Lösningen är en lönsam branschtidning.
– För 10 år sedan, då var jag 22 år, började jag arbeta tillsammans med företagets grundare; Lars Knapasjö, berättar Martin Eriksson, nu vVD och ansvarig för affärsutveckling på P&K TimeApp AB.
– Då hade vi tidningen Screen&Marknaden och vi gjorde en hel del programmering för bl a Skandia och ICAs näthandel.
År 2009 behövde företaget förstärka sina resurser för programmering och 20-åriga Daniel Lindén anställdes. Det var nu det började hända saker. Man ville ha ett enkelt och effektivt system, för att redovisa tider, resor, utlägg och kostnader, men det fanns inget som var tillräckligt bra; inget som var webbaserat.
– Gemensamt började vi i liten skala bygga ett eget system, men hösten 2010 stod det klart att TimeApp, som vi kallade det, borde kunna kommersialiseras, berättar Lars Knapasjö, VD på P&K TimeApp AB.
– De kunder och kollegor, som testat systemet, var överförtjusta och TimeApps första betalande kund fick vi i december 2010.
Unik position
Samtidigt som företaget lade resurser på att professionellt utveckla TimeApp, satsade man hårt på en ökad lönsamhet i tidningen, som gav ett årligt överskott på ca 1,5 miljoner kronor.
I början på 2012 fick man ett avtal med SEB, som än idag rekommenderar TimeApp till sina företagskunder som enda tid- och projektredovisningssystem. I en ständig dialog med sina kunder växte TimeApp i mångsidighet och funktionalitet.
– Under ett års tid från hösten 2012 arbetade vi 24/7 med att bygga om hela den tekniska plattformen, vilket gör att vi idag ligger i framkant när det gäller teknisk prestanda, förklarar Daniel Lindén, företagets systemarkitekt.
– Den positionen gör att vi har en unik möjlighet att branda TimeApp för olika företag och kommuner med specifika funktioner och särkskild design.
Nobbade Dustin
Idag finns det webbaserade TimeApp i två språkversioner och har användare i alla världsdelar och på alla kontinenter. Man har en freemiummodell, som bygger på att första användaren alltid är gratis, kostnadsfri, utan begränsningar i tid eller funktionalitet när det gäller originalversionen.
– Bara i Sverige har vi flera hundra betalande företag och mer än 6 000 användare, säger Tarik Basic, försäljningsansvarig.
– Under 2015 ökade vi försäljningen med 500% och i år räknar vi med minst en fördubbling.
Det är inte bara riskkapitaliser och affärsänglar som får nobben av TimeApp. Den stora data- och elektronikjätten Dustin med en omsättning på drygt 8 miljarder fick inte bli återförsäljare av det populära affärssystemet.
– Det är riktigt. Vi förde en dialog med Dustin i två års tid, men kom ingen vart, förklarar Lars Knapasjö.
– De är bra på näthandel med hårdvaror, men när det gäller mjukvaror och webbaserade tjänster verkar de inte riktigt komma igång och då har vi avbrutit förhandlingarna. Nu satsar vi istället på starka aktörer som exempelvis Dialect.
TimeApp innehåller allt från redovisning av tider och projekt till körjournal (GPS), elektronisk Personalliggare (ID06), stämpelklocka (QR-kod/GPS), fakturering, arbetsorder och mycket mer; bl a internmail och ett eget företagsinternt socialt form i realtid som heter TimeBook.
Företaget har en mängd samarbetsavtal med bl a EIO (el- och VVS-företag), Sörmlands Sparbank/Swedbank och bland kunderna märks Malmö kommun, Office IT-Partner, SkandiaMäklarna och en stor mängd hantverkare, entreprenadföretag samt advokat- och konsultbyråer.
För mer information;
Lars Knapasjö, 070-561 39 70
Martin Eriksson, 070-262 21 17