Manpower Work Life är landets största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet svarar på frågor som rör arbetslivet. I den senaste undersökningen för 2018, som genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup, hade 1 707 personer svarat på frågorna.
Resultatet blev att man kunde konstatera en märkbar ökning av antalet personer som börjat använda sociala medier som Facebook, Instragram och Twitter, för att kommunicera med kollegor eller sprida information internt.
- Det är intressant att svenskarna bara på något år breddat användandet och nyttan av sociala medier och använder dem allt oftare, säger Mikael Jansson, VD på Manpower i Sverige.
TimeBook var ute i god tid
Drygt var fjärde person använder sociala medier för att kommunicera med kollegor och nästan lika många för att få tips, råd eller kontakt med kollegor eller helt enkelt för att sprida angelägen information.
- Det är oerhört glädjande för oss på TimeApp, som är det enda affärssystem för projekt- och tidrapportering som har ett eget företagsintern socialt media i realtid; TimeBook, påpekar Martin Eriksson, VD på P&K TimeApp AB.
TimeApp är ett egenutvecklat administrativt system för rapportering av tider, resor, kostnader och utlägg. Dessutom har systemet funktioner för körjournal, fakturering, personalliggare, arbetsorder, för att bara nämna några. TimeApp har funnits sedan 2010 och finns både på svenska och engelska med 1 000-tals användare både i Sverige och utomlands.