Den 11 mars 2020 deklarerades världsepidemi. Hela samhällen stängdes ner. Människor skickades hem från arbetsplatser och det blev ett år som kom att pröva oss alla. Det har pratats om en expressdigitalisering av svenska företag. Men årets upplaga av Telia digitala index avslöjar att det är en bild som inte riktigt stämmer med verkligheten.
Även om användningen av mötes- och samarbetsverktyg som Zoom och Teams har ökat, har det inte lett till att resten av verksamheten digitaliserats i samma utsträckning. Vad som hänt är att vi flyttat över våra manuella rutiner till de digitala verktygen, utan att vi blir smartare i hur vi använder dem. Telia digital index visar också att den digitala klyftan mellan företag fortsatt är djup och till och med ökat något.
– Mer uppmuntrande i årets resultat är att företagsledningar blivit mer positiva till att investera i digitala lösningar och att kompetensutveckling av medarbetarna toppar önskelistan, berättar Daniel Stark på Telia.
– Det visar på en ökad förståelse för att digitalisering handlar lika mycket om arbetssätt som teknik – och båda krävs för att bli högdigital.
Klyftan ökar
En av de mest uppenbara effekterna av pandemin och det ökade distansarbetet är att företagen planerar att krympa sin kontorsyta. Av de företag i undersökningen som har kontor, planerar mer än en tredjedel att minska kontorsytan efter pandemin. Och så många som sju av tio svenska företag planerar för att medarbetarna ska fortsätta att jobba mer på distans även efter pandemin.
Telias Digitala Index visar att den digitala klyftan mellan små och stora företag vuxit under pandemin. Före pandemin räknades endast två av tio företag som högdigitala, det har ökat till nästan tre. Det är visserligen en ökning med 28 procent under 2020, vilket innebär att 220 000 medarbetare i 70 000 svenska företag gjort ett digitalt språng under pandemiåret.
Här kan du beställa rapporten;
https://www.telia.se/foretag/smart-arbetsliv-koncept/telias-digitala-index-2021