När företaget P&K Utvecklingskonsult AB skulle lansera sitt nya koncept för tidredovisning; TimeApp, ville man lägga upp marknadsföringen på ett annorlunda sätt, ett sätt som också skulle kunna få en social betydelse och funktion.
Man bestämde sig för att vända sig till föreningslivet.
Under drygt ett år har Daniel Lindén och Martin Eriksson på företaget P&K Utvecklingskonsult AB ägnat sig åt att ta fram ett alldeles speciellt program för tidredovisning, som är anpassat för små och medelstora entreprenörföretag inom tjänste-, hantverks-, industri och handelssektorn.
Programmet TimeApp skulle vara enkelt och kreativt; göra det roligt att redovisa sina tider, resor, kostnader och utlägg.
– Vi utgick från våra egna behov, men ägnade mycket tid åt att prata med andra företagare om deras behov av och förväntningar på ett modernt program för tidredovisning, berättar Daniel Lindén.
Från stämpelklocka till budgetindikering
Under resans gång har den ena funktionen efter den andra adderats till TimeApp och idag är det marknadens kanske mest mångfunktionella system. Här finns – utöver en komplett tidredovisning med alla tänkbara statistik- och utskriftsmöjligheter – också en integrerad körjournal och artikel-/materialdatabas.
Självklart har systemet en stämpelklocka och en faktureringsfunktion. Det finns en egen sida där man kan ladda upp egna bilder och välja egna teman/färger. Det finns också möjligheter att snabblänka till egna favoriter på nätet. Här finns till och med en kolhydrats- och kaloriräknare.
En vinst för alla
Det kanske mest unika är att man beslutade att TimeApp skulle marknadsföras genom förenings-Sverige. Inte så att föreningarna ska sälja programmet, utan att de ska tipsa företag och organisationer i sin närhet om TimeApp och om något av dessa tips leder till ett avslut, så kommer 50% av första faktureringen att tillfalla föreningen.
– Vi är eller har varit starkt engagerade i lokala föreningar – framförallt idrottsföreningar, förklarar Martin Eriksson.
– Om vi hittat ett sätt där de bara behöver förmedla vårt budskap, inte ta något försäljningsuppdrag och deras tips på möjliga kunder leder till avslut, så ska de givetvis ersättas.
Mölnbo IF först av alla
Man räknar med att provisionskostnaderna till föreningar kommer att motsvara vad det skulle kosta att marknadsföra konceptet mer traditionellt genom annonsering och TV-/radioreklam.
Anders Alderbrant från Mölnbo IF var den som först av alla tog erbjudandet på allvar och nu kan hans förening räkna hem 4 000 kr. Allt bara för att de tipsade om ett företag som blev förtjust och köpte TimeApp Unlimited – därmed fick Mölnbo IF ett värdefullt stöd till föreningskassan enbart genom ett enkelt tips.
*****
Ytterligare info;
Martin Eriksson 070-262 21 17
säljansvarig, P&K Utvecklingskonsult AB
Lars Knapasjö 070-561 39 70
VD, P&K Utvecklingskonsult AB