Att fler arbetar hemma under stora delar av veckan välkomnas av många medarbetare. Samtidigt skapar det svårigheter för flera chefer, skriver tidskriften Chef.
Nyligen har ca 3 000 britter på 60 företag deltagit i ett projekt, där man haft jobbat en fyradagarsvecka med bibehållen lön. Många anställda är efter ett halvår positiva med den nya ordningen. Tidningen skriver bl a, att pandemin på flera sätt inneburit ett genombrott för hybridarbetet och att tisdag, onsdagar och torsdagar är de populäraste dagarna att vara på plats på arbetsplatsen.
Däremot är inte alla lika glada över utvecklingen. Pubar i London berättar, att antalet gäster på fredagar har sjunkit och många chefer upplever att det är svårt att styra arbetet, säkerställa att de anställda levererar och se till att medarbetarna mår bra.
Ett verktyg för effektivare hybridarbete
Genom att använda TimeApp Affärssystem, kan det bli lättare att styra arbetet när de anställda hybridarbetar. Följ dagligen upp kommentarer från medarbetarna, se hur mycket tid som läggs på respektive arbetsuppgifter och ta tempen, med löpande rapporter. Genom att redovisa sin nedlagda tid, både via dator och telefon, ger TimeApp möjlighet till bättre tillsyn och smartare planering. Skapa ett kostnadsfritt demokonto på www.timeapp.se/bestall/.