Genom Internet har möjligheterna för företag att marknadsföra och erbjuda varor och tjänster drastiskt förändrats. Idag finns ett utbud av kostnadsfria produkter; varor och/eller tjänster, där kunden själv avgör om han/hon vill betala för en mer utbyggd version av produkten. Det kallas Freemium.
Allt enligt Wikipedias definition är Freemium en affärsmodell, som fick sitt genomslag och tillämpas framförallt på Internet. Ordet freemium är ett teleskopord som bildats av engelskans free (gratis) och premium (mervärde). Företag som tillämpar modellen är exempelvis Google, Spotify, Flickr m fl.
Affärsmodellen fungerar genom att en bastjänst erbjuds gratis. Därefter och när tjänsten fått stor spridning, tillhandahålls en premiumtjänst med fler funktioner och andra fördelar mot en viss kostnad.
Uttrycket myntades i mars 2006 av riskkapitalisten Fred Wilson, som i ett blogginlägg beskrev modellen och sedan bad sina läsare om namnförslag.
Vågar vara gratis
Nu har Freemium-vågen också nått svenska företag. Under våren har TimeApp, ett tid- och projektredovisningssystem, gått ut och erbjuder alla företag tjänsten helt utan kostnad för den första användaren; något man kallar All Free. Dessutom ingår systemets alla funktioner, från redovisning, fakturering, körjournal och stämpelklocka till ett företagsinternt socialt forum i realtid; TimeBook; allt utan några extra kostnader eller tilläggsavgifter; All Included.
– Trots att det är valår skulle jag vilja säga, att vår Freemium-modell egentligen handlar om kommersiell idealism, säger Martin Eriksson, vVD och försäljningsansvarig på P&K Utvecklingskonsult AB, som utvecklat och marknadsför TimeApp.
– Det är ett sätt för oss att stötta alla små- och enmansföretagare med ett kostnadsfritt system som håller ordning på deras tider, resor, kostnader och utlägg. Och samtidigt kunna ta betalt av de kunder som vill använda TimeApp i en större omfattning.
Lanseras internationellt nu
På den svenska marknaden har TimeApp.se funnits sedan drygt tre år tillbaka och man har bl a ett samarbete med flera banker. Nu lanseras en internationell version; TimeApp.biz och självklart med Freemium-konceptet.
– Vi märker ett påtagligt intresse för modellen All Free – All Included, både på den svenska marknaden och internationellt, där vi nu har kunder alltifrån Malaysia och Australien till länder i både EU och Sydostasien, berättar Martin Eriksson.
– Vem vet, TimeApp kanske kan bli affärsvärldens Google eller Spotify, säger han med ett lurigt leende på läpparna.
Nyligen har affärssystemleverantören Sage gjort en undersökning, som visar att europeiska företag årligen slösar bort nästan 65 miljarder kronor på outnyttjade affärssystem. Något som indikerar ett behov av kostnadseffektiva, rationella och enkla system, kanske med Freemium-modellen som inkörsport.
—————–
Högupplösta bilder för fri användning
Produktbilder: https://www.flickr.com/photos/timeappse/sets/72157644035749036/
Personbilder: https://www.flickr.com/photos/timeappse/sets/72157644090339764/
—————–
Mer info;
www.timeapp.se
Martin Eriksson, vVD
070-262 21 17
martin@timeapp.se
Lars Knapasjö, VD
070-561 39 70
lars@timeapp.se
—————–