Nu är det 8 år sedan lagen om elektronisk personalliggare infördes för byggarbetsplatser i Sverige; den 1 januari 2016. Samtidigt är det lagkrav att ha personalliggare inom branscher som restaurang, hår- och skönhetsvård, fordonsservice, tvätterier samt livsmedels- och tobaksgrossister. Dessa kan använda en analog personalliggare eller en elektronisk.
Att ta med i beräkningen, är att det finns uppenbara fördelar med att använda en elektronisk personalliggare, jämfört med en analog.
Effektivare.
Den som använder en elektronisk personalliggare kan se ett snabbare flöde i det administrativa arbetet. Detta eftersom att personalliggaren loggar den exakta tiden när de anställda kommer till arbetet. Samtidigt minskar det riskerna med den mänskliga faktorn, som lätt uppstår vid manuell hantering av tider.
Säker närvaro.
Med en elektronisk personalliggare får du en tydlig bild över vilka som är på plats.
Sparar tid.
Säg hej då till den manuella hanteringen av att mata in tider i löneprogrammet. Med en elektronisk personalliggare exporterar du enkelt dina medarbetares tider och laddar upp dem, allt för att säkerställa att rätt tid är införd.
Tydliga rapporter.
Om myndigheterna skulle knacka på dörren, vet du att du snabbt kan ta fram underlaget för vilka som arbetade under den efterfrågade tiden.
I TimeApp finns det en inbyggd, elektronisk personalliggare. Det gör att du på ett enkelt och praktiskt sätt kan uppfylla lagkraven och till och med vara smart samtidigt. Säg adjö till den analoga personalliggaren och testa TimeApp Personalliggare. För endast 75 kr per användare och månad, ser du till att samtliga regelkrav uppfylls enligt Skatteverkets krav.
Läs mer om vår branschversion TimeApp Personalliggare (länk öppnas i ny flik).
Läs mer om skatteverkets krav på deras hemsida här (länk öppnas i ny flik).